Asianajotoimisto Sotamaa & Co Toimittajaliiton kimpussa jälleen

Toimittajaliiton hallitus harkitsee jatkotoimenpiteitä.

Helsingin hovioikeudessa Asianajotoimisto Sotamaa & Co:n asianajaja Martina Kronström ajoi tänään lähestymiskieltoa kahdelle Toimittajaliiton jäsenelle, Tiina Keskimäelle ja Panu Huuhtaselle. Toimittaja Jessikka Aroa edustava Kronström vaatii, että Reformi-Studio 2.0:n toimittajat Keskimäki ja Huuhtanen eivät saa mainita tuottamissaan sisällöissä Aron nimeä. Kyse on ennakkosensuurivaatimuksesta, jonka käräjäoikeus vuosi sitten ymmärrettävästi hylkäsi. Hovioikeudessa tänään, Kronström hyökkäsi Toimittajaliittoa vastaan syyttämällä, että Toimittajaliitto olisi perustettu vain oikeudenkäyntien manipulointia varten. Tätä ennen hovioikeuden jäsenetkin olivat kyselleet, missä Jessikka Aro tosiasiassa on töissä ja kuka maksaa Aron Sotamaalta hankkimat asianajopalvelut, joiden yhteinen arvo lähenee vähintääkin 500 000 euroa, summa voi olla huomattavasti isompikin vielä. ”Sotamaan laskutus näissä Aron oikeudenkäynneissä olisi hyvä saada selville”, Huuhtanen totesi. Tilaisuuden perusteellisesta ja aktiivisesta oikeussalitwiittauksesta vastasi Heini Keränen

Martina Kronström

Toimittajaliitto katsoo, että asianajaja Kronström on hovioikeudessa halventanut Toimittajaliiton hallitusta ja jäseniä väittämällä, että Toimittajaliitto olisi perustettu vain tuomioistuinten toiminnan manipuloimiseksi. Tosiasiassa Toimittajaliitto ei ole yhdistyksenä mukana missään oikeudenkäynnissä. Liitto edistää niin sanotun vapaiden sisällöntuottajien oikeuksia ja toimintamahdollisuuksia muun muassa järjestämällä koulutuksia ja jakamalla apurahoja. Toimittajaliitto ajaa kaikkien suomalaisten perustuslaillisia oikeuksia, kuten sananvapautta ja ennakkosensuurin kieltoa, eli juuri niitä, joita Sotamaa ja Kronström vastustavat lukuisissa rahoitukseltaan hämärissä ja tavoitteiltaan kyseenalaisissa oikeusjutuissaan.