Helsingin käräjäoikeus linjasi ettei minkään liiton pressikorttia noteerata

Helsingin Käräjäoikeuden laamanni Tuomas Nurmi teki erikoisen linjauksen. Viesti käräjäoikeudesta on seuraava:

Mitä tulee erilaisiin ”pressikortteihin”, käräjäoikeudessa ei ole enää minkäänlaista erityiskohtelua median edustajille, vaan kaikki median edustajat ovat samassa asemassa muun yleisön kanssa. Millään lehdistö- tai muulla kortilla ei siten pääse käräjäoikeuteen ilman turvatarkastusta eikä muitakaan erityiskohteluja ole. Kaikkia toimittajia kohdellaan siis yhdenvertaisesti.

Laamanni Nurmen toimeksiannosta,

Mitä mieltä olet laamannin päätöksestä, Toimittajaliiton puheenjohtaja Juha Korhonen?

• Se ei ole voitto kenellekään. Laamanni Tuomas Nurmi ei osaa tehdä päätöksiä eikä osaa arvostaa medioita. Ainoa hyvä asia tuossa päätöksessä on se, että kaikki mediat ovat nyt samalla viivalla.

Onko tämä torjuntavoitto Toimittajaliitolle?

• Siinä mielessä kyllä, että olemme samassa asemassa kaikkien medioitten kanssa. Minkään median oikeuksia ei pidä rajoittaa eikä pienentää.

Mitä mieltä olet siitä että Journalistiliitto menetti etuoikeutensa ja sen pressikortti ei enää kelpaa käräjäoikeudessa?

• Se on sama tilanne kuin Toimittajaliitolla, jonka pressikorttia ei myöskään noteerata. Onko se kenellekään hyvä asia, ei minun mielestä. Mutta korostan, että hyvä asia on, että olemme nyt samalla viivalla Journalistiliiton kanssa.