Kantelu

Kuka tahansa voi tehdä kantelun Toimittajaliiton Sananvapausneuvostolle (SVN). Kantelu on vapaamuotoinen ja sen voi tehdä kantelulomaketta käyttämällä. SVN ei paljasta kantelijan nimeä. Kantelijan kannattaa noudattaa seuraavia ohjeita: 1) Kantelu on tehtävä kirjallisesti nettisivujen lomakkeella (ks. ohessa). 2) Kantelussa on mainittava, mitä lehtijuttua tai asiaa kantelu koskee ja mukaan on liitettävä linkki tähän sisältöön. 3) Kantelussa on mainittava, mitä journalistin ohjeen kohtia kantelija katsoo loukatun. 4) Kantelu on tehtävä viimeistään 6 kuukauden kuluttua kantelua koskevasta tapahtumasta. Kun SVN on vastaanuttanut kantelun, se pyytää kanteluun vastineen kantelun kohteelta. SVN sallii päätöksensä käyttämisen aineistona oikeudenkäynnissä tai muussa viranomaismenettelyssä. SVN voi omatoimisesti siirtää asian tutkittavaksi viranomaiselle. SVN voi ottaa käsiteltäväksi muita asioita, jotka liittyvät suomalaisten sananvapauteen.