Lähestymiskieltojutun hävinneeltä Jessikka Arolta vaaditaan korvauksia 150 000 euroa

Reformi-Studio joutuu puolustamaan hovioikeudessa kaikkien suomalaisten perustuslaillisia oikeuksia Yleisradiota vastaan. Aro hävisi juttunsa käräjäoikeudessa, hovioikeuden päätös tulee aikaisintaan marraskuun loppupuolella.

Toimittajaliiton jäsenet päätoimittaja Panu Huuhtanen ja tutkiva toimittaja Tiina Keskimäki (Reformi-studio 2.0) ovat jättäneet Helsingin hovioikeuteen laskun ja kulukorvausvaatimuksen liittyen YLE-toimittaja Jessikka Aron vaatimaan lähestymiskieltoon. Asianajaja Martina Kronströmin (Sotamaa & Co) ajamassa asiassa vaaditaan ennakkosensuuria, eli kieltoa mainita Jessikka Aro Huuhtasen ja Keskimäen tuottamissa journalistisissa sisälöissä.

Helsingin käräjäoikeus oli jo hylännyt lähestymiskieltovaatimuksen perustuslain vastaisena, koska se merkitsisi länsimaisten oikeusperiaatteiden vastaista ennakkosensuuria. Kronström kuitenkin jatkoi jutun ajamista hovioikeuteen. Asian käsittely on kestänyt vuoden. Oikeuslaitos ei pidä asiaa kiireellisenä, koska hovioikeus antaa ratkaisun aikaisintaan marraskuun lopulla.

Huuhtanen ja Keskimäki katsovat, että asiassa on painavia syitä määrätä Aro korvaamaan heidän kulunsa. Aro on hakenut lähestymiskieltoa kiusantekomielessä ja käyttää oikeuslaitosta jatkuvaan häirintään. ”Lähestymiskieltohakemus on kiusaamistarkoitukselle otollinen, koska sellaiseen hakemukseen suhtaudutaan aina vakavasti ja se käsitellään oikeudessa kiireellisellä aikataululla”, Huuhtanen ja Keskimäki sanovat hovioikeuteen jättämässään kirjelmässä.

Huuhtanen ja Keskimäki arvioivat Aron motiiviksi sen, että Aron Huuhtasta ja Keskimäkeä vastaan tekemät rikosilmoitukset eivät ole menestyneet. Poliisihallituksen laatiman koosteen mukaan Aro oli tehnyt ainakin seitsemän tutkintapyyntöä, mutta tähän päivään saakka Huuhtanen ja Keskimäki eivät joutuneet minkäänlaisen tutkintatoimenpiteiden kohteiksi. Esimerkiksi 8.4.2019 Sotamaa & Co oli tehnyt Aron toimeksiannosta perättömän tutkintapyynnön, jossa syytettiin Tiina Keskimäkeä lukuisista mielikuvitukselisista rikoksista. Poliisi kirjasi asiasta sekalaisilmoituksen eikä ryhtynyt mihinkään toimiin. Aro teki myös muita tutkintapyyntöjä, jotka eivät menestyneet. Tämän jälkeen Aro on ryhtynyt tehtailemaan lähestymiskieltohakemuksia, koska niiden avulla voi painostaa ja kiusata Huuhtasta ja Keskimäkeä tehokkaammin.

Erikoista asiassa on, että Aron asianajaja Martina Kronström (Sotamaa & Co) kommentoi lähestymiskielto-oikeudenkäyntiä vielä sen kestäessä juristien ammatillisessa LinkedIn-keskusteluryhmässä. Kronströmin kirjoituksen mukaan oikeuden puheenjohtaja ”ei uskalla tehdä liian järeitä päätöksiä tai pitää liian tiukkaa kuria”. Tilanne jossa asianajaja moittii oikeuden puheenjohtajaa sosiaalisessa mediassa vielä oikeudenkäynnin kestäessä, on poikkeuksellinen. Samassa hakemuksessa Kronström pyysi käräjäoikeutta puuttumaan hovioikeuden prosessijohtamiseen kieltämällä Huuhtasta ja Keskimäkeä seuraamasta Aroa koskevaa hovioikeuden istuntoa.

Huuhtanen ja Keskimäki katsovat, että Aro on puuttunut hakemuksellaan kaikkien suomalaisten merkittäviin perusoikeuksiin kuten sananvapauteen, ennakkosensuurin kieltoon, kokoontumisvapauteen ja oikeuteen osoittaa mieltä sekä oikeudenkäynnin julkisuuteen. Aro on vienyt aikaa ja resursseja sellaisilta tapauksilta, joissa oikeasti tarvitaan vakavan vaaran, uhkan tai muun seikan takia lähestymiskieltoa.

Keskimäki ja Huuhtanen ovat olleet pakotetut osallistumaan oikeudenkäyntiin, perehtymään vaatimuksiin ja todisteisiin sekä puolustamaan kaikkien suomalaisten perustuslaillisia oikeuksia.

Aro on vaatinut oikeutta kieltämään Keskimäkeä ja Huuhtasta lähestymästä Aron nykyistä tai tulevaa työpaikkaa, mutta kysyttäessä Aro ei kertonut hovioikeudelle, missä hän on töissä. Verottajan mukaan Arolla on nollatulot, joten herää kysymys miten hän voi olla töissä. Silti hän käyttää Sotamaa Oy:n asianajopalveluita, joiden laskutus Aroa koskevissa asioissa on jo pitkälle yli 500 000. YLE on kieltäytynyt selvittämästä asiaa.

Oikeudenkäynnin alla Aro on kertonut tehneensä kustannussopimuksen uudesta kirjasta, jonka aiheena ovat hänen lukuisat eri ihmisiä vastaan käymänsä oikeudenkäynnit. Näin ollen kyseessä on Aron tulonhankinta ja hänen luova kirjoitustyönsä, mihin hän käyttää hovioikeutta alustanaan ja myös Keskimäen ja Huuhtasen aikaa ja työvoimaa.

Keskimäki ja Huuhtanen vaativat Arolta selvittelykuluina, valmistautumiseen ja asiaan perehtymiseen liittyvinä kuluina, matkakuluina, sekä itse oikeudenkäynnissä puolustautumisesta kumpikin korvauksia 75 000 euroa eli yhteensä 150 000 euroa. Summa on mitättömän pieni verrattuna Sotamaa & Con Aron asioissa laskuttamiin yli 500 000 euron kuluihin ja vieläkin pienempi verrattuna Yleisradion 500 miljoonan vuosibudjettiin, jolla tätäkin sirkusta pyöritetään.

Olisikohan Aronkin aika joutua itse välillä maksumieheksi?