Valtamedia yllyttää rikoksiin Vastaamo-tapauksessa

Toimittajaliitto katsoo, että ihmisten yksityisten terveystietojen julkaiseminen tai niillä kiristäminen on erittäin vakava rikos. Kaikkien on toimittava tällaisten rikosten estämiseksi.

Suomen valtamedia edistää näitä rikoksia jopa niin, että voidaan puhua valtamedian yhteistyöstä kiristäjien kanssa. Esimerkiksi Vastaamon asiakkaille lähetetyissä kiristyskirjeissä on aina viitattu valtamediaan, joka on siis kiristäjien eräänlainen yhteistyökumppani. Kiristys ei olisi tehokasta, ellei sillä olisi valtamedian tukea. Kiristäjien ohjeet on jo annettu valtamedian kautta: jos maksat bitcoinia, yksityisiä tietojasi ei julkaista. Lisäksi valtamediassa on jopa yksityiskohtaisia ohjeita siitä, miten bitcoineja maksetaan. Kaiken lisäksi valtamediassa julkaistaan päivittäin tietoja siitä, missä ihmisten laittomasti hankittuja yksityisiä tietoja on julkaistu ja luettavana.

Suomen valtamedian toiminta Vastaamon tapauksessa on moraalitonta ja ajaa vain rikollisten etua monella tavalla. Valtamedian toiminta voi johtaa myös tilanteisiin, joissa Vastaamoon täysin liittymättömiä ihmisiä aletaan kiristää tai Vastaamoon mitenkään liittymättömistä ihmisistä julkaistaan perättömiä terveystietoja.

Toimittajaliitto katsoo, että valtamedia edistää mainitunlaista rikollisuutta ja Vastaamon jälkeen voi tulla lisää tapauksia, ellei valtamedia muuta rikoksia edistävää toimintamalliaan. Nythän on käynyt niin, että Vastaamo-jutun taustalla olevat tahot ovat kokeneet onnistuneensa valtamedian avulla ja kokeilevat mahdollisesti vielä isompaa rikosta.

Toimittajaliiton hallitus

Toimittajaliitto on riippumattoman median etujärjestö, liity jäseneksi TÄSTÄ LINKISTÄ.