Viron vastuullinen valtamedia on alkanut oikaista Jessikka Aron törkeimpiä valheita

Viron suurimpiin sanomalehtiin kuuluva Eesti Päevaleht julkaisi äskettäin YLE-toimittaja Jessikka Aron erilaisia paksuja valheita pursuavan haastattelun. Haastattelussa väitettiin, että Putin-mielinen moottoripyöräjengi Yön sudet olisi järjestänyt Ilja Janitskinin hautajaiset kunnianosoitukseksi Kremlille ja että Reformi-studion Tiina Keskimäki ja Panu Huuhtanen olisivat uhanneet YouTube-striimissään tappaa Aron. Jutun otsikon mukaan Aro olisi haastanut Suomessa ”Venäjän trolleja” oikeuteen, vaikka kaikki Aron oikeuteen haastamat lukemattomat ihmiset (sekä elävät että jo kuolleet) ovat ihan suomalaisia. Lisäksi jutussa oli tukku muita paksuja nyt jo normiksi lukeutuvia valheita, kuten että Aron kuuluisa huumetuomio liittyisi kokaiiniin vaikka se liittyy amfetamiiniin.

Huomiota herätti se, että Aron toiminta ei nostattanut mitään sympatiaa virolaisten keskuudessa. Juttua pidettiin paksuna valheena ja Aro sai paljon kritiikkiä valveutuneilta eestiläisiltä jutun kommenttikentässä. Myös Twitterissä vaadittiin juttuun oikaisuja. Helsingin hoivoikeudessa perjantaina käsiteltiin Aron lähestymiskieltohakemusta, jonka yhtyedessä Aro joutui selvittämään Eesti Päevalehdessä esittämiään valheita. Oikeudessa Aro syytti, että Eesti Päevalehden toimittaja on keksinyt kaikki Aroa koskevat valheet omasta päästään.

Nyt Eesti Päevaleht on tehnyt juttuunsa isoja oikaisuja. Jutun otsikko on muutettu siten, että Aron ei väitetä haastaneen ”Venäjän trolleja” oikeuteen. Lisäksi jutun eteen on lisätty iso oikaisukenttä, jossa pahoitellaan Tiina Keskimäkeä ja Panu Huuhtasta koskevia valheellisia väitteitä siitä, että he olisivat uhanneet tappaa Aron (Suomen valtamediassahan jos jotain ”oikaistaan”, oikaisukenttä on huomaamattomana jutun lopussa). Oikaisussa myös todetaan, että Yön susilla ei ole mitään tekemistä Janitskinin hautajaisten kanssa.

Toimittajaliiton hallitus kiittää Eesti Päevalehden toimituskuntaa ja päätoimittaja Urmo Soonvaldia vastuullisuudesta väärien ja virheellisten tietojen nopeassa oikaisemisessa.

Suomessa Jessikka Aron valheita ei ole saatu oikaistua seitsemään vuoteen. Päin vastoin, useat Aron valheita oikaisemaan pyrkineet ovat joko kuolleet tai tuomitut pitkiin vankeusrangaistuksiin ja näännyttäviin korvauksiin.